Schrijven

18/03/2018

 

Een paar dagen geleden las ik op NU.nl een artikel met de titel “Veel mensen schrijven boeken, maar ‘niet iedereen is de nieuwe Herman Koch’”. In het artikel wordt aangegeven dat een groeiend aantal mensen besluit een boek te schrijven. Grote uitgeverijen ontvangen jaarlijks tientallen, zo niet honderden manuscripten, en steeds meer mensen geven in eigen beheer een boek uit. 

Van de manuscripten die aan uitgevers worden toegestuurd, brengt slechts een fractie het daadwerkelijk tot een boek, en van de boeken die in eigen beheer worden uitgegeven, worden er zelden veel verkocht. In het genre fictie – zo meldt het artikel - is slechts 0,8 procent van alle boeken verantwoordelijk voor de helft van de verkoop. Dat betekent dat de overige 99,2 procent samen de andere helft van de verkochte boeken vormt. Hoe kan dat?

Een van de redenen die hiervoor wordt genoemd, is dat de kwaliteit van de inhoud én de uitstraling van de boeken die in eigen beheer worden uitgegeven, vaak blijft hangen in amateurisme. Iemand schrijft een boek en heeft geen geld om een pakkende omslag voor zijn of haar boek te laten ontwerpen, of om een goede redacteur naar het manuscript te laten kijken. Bovendien – zo lees ik regelmatig – zijn auteurs vaak blind voor hun eigen tekortkomingen of verbeterpunten, en vinden ze het niet nodig om hun ‘kindje’ aan andermans kritische blik te onderwerpen. Ik kan me er iets bij voorstellen dat op die manier een eindproduct bij de drukker vandaan komt, waar nog wel het een ander aan geschaafd had kunnen worden.

Maar er is denk ik nóg een hele belangrijke reden die het een onbekende auteur schier onmogelijk maakt om een bestseller te produceren, en dat is onzichtbaarheid. Want loop eens een Bruna binnen, welke dan ook, waar dan ook. Ze zien er allemaal hetzelfde uit, met dezelfde Boeken Top 10, dezelfde Cadeau Tips, en dezelfde aanbiedingen bij de kassa. Ben je een van de vijftig gelukkigen wiens boek bij de Bruna ligt, dan zit je goed. En ligt je boek er niet, dan ben je helaas vrijwel onzichtbaar. Natuurlijk kun je de meeste boeken in alle online boekenwinkels bestellen, maar ook daar worden dezelfde Top 10 en Top 100 boeken aangeprezen. De bekende namen. De bestsellers.

Wat dus minstens zo belangrijk is als het schrijven van een goed boek, is het goed promoten van je boek. De schrijfcoach roept het, de uitgever roept het, iedereen roept het, dus het is waar!

Maar hoe doe je dat, je boek goed promoten? Nou, simpel. Door (onder andere) te bloggen! Dus ziehier mijn blog. Want in augustus 2018 verschijnt mijn superspannende thriller Schaduwen! En die wil een bestseller worden! :)